Daripada umur 0 - 3 tahun, beri peluang anak melakukan aktiviti
memegang, meramas, meronyok, mengoyak pelbagai bahan(kertas, plastik,
squeeze toys). Aktiviti sebegini merangsang perkembangan motor halus
kanak-kanak. Sekiranya kanak-kanak diberi peluang menggunakan jari
jemari mereka, nanti lebih senang kita ajar mereka memegang pensil atau
krayon dengan betul.
Cadangan untuk kanak-kanak 2-3 tahun di rumah atau di taska.
1. Aktiviti memegang(grasping/holding) - alat mainan masak-masak(sudip,
senduk, sudu, garfu), guli, pom-pom kecil, bola ping-pong, bola tenis,
bola getah(pelbagai saiz, paling besar saiz bola tenis. Beri peluang
kanak-kanak kutip guli dan/atau pom-pom dan masukkan ke dalam botol atau
bekas telur. Perbanyakkan aktiviti memegang yang memberi peluang
kanak-kanak memggunakan 3 jari( ibu jari, jari telunjuk dan jari
tengah).
2. Aktiviti meramas(squeezing) -ramas dan uli playdoh, ramas pasir, ramas perca kain, ramas mainan picit(squeeze toys)
3. Aktiviti meronyok(scrunching) - pelbagai jenis kertas( not newspaper please)
4. Aktiviti mengoyak - beri kanak-kanak jaluran kertas(paper stripes)
selebar 2cm. Galakkan mereka mengoyak kertas tadi menjadi cebisan kecil.
Pastikan kanak-kanak melakukan semua aktiviti di bawah pengawasan orang dewasa ya.
Apa yang best aktiviti-aktiviti di atas bukan saja merangsang kemahiran
jari jemari kanak-kanak tetapi juga koordinasi mata dan tangan mereka .
This skill is every important in reading and writing.
SUMBER : ELIANI NIK NAWI
Menulis bagi
kanak-kanak bukan mudah. Ia bukan sekadar mengerak-gerakkan jari.
Ibubapa jangan expect anak terus aje pandai menulis by the time they are
6 years of age. Untuk kanak-kanak 4,5,6 tahun memegang pensil dengan
betul(tripod grasp), jari jemari mereka sepatutnya dirangsang jauh
lebih awal.
Daripada umur 0 - 3 tahun, beri peluang anak melakukan aktiviti
memegang, meramas, meronyok, mengoyak pelbagai bahan(kertas, plastik,
squeeze toys). Aktiviti sebegini merangsang perkembangan motor halus
kanak-kanak. Sekiranya kanak-kanak diberi peluang menggunakan jari
jemari mereka, nanti lebih senang kita ajar mereka memegang pensil atau
krayon dengan betul.
Cadangan untuk kanak-kanak 2-3 tahun di rumah atau di taska.
1. Aktiviti memegang(grasping/holding) - alat mainan masak-masak(sudip,
senduk, sudu, garfu), guli, pom-pom kecil, bola ping-pong, bola tenis,
bola getah(pelbagai saiz, paling besar saiz bola tenis. Beri peluang
kanak-kanak kutip guli dan/atau pom-pom dan masukkan ke dalam botol atau
bekas telur. Perbanyakkan aktiviti memegang yang memberi peluang
kanak-kanak memggunakan 3 jari( ibu jari, jari telunjuk dan jari
tengah).
2. Aktiviti meramas(squeezing) -ramas dan uli playdoh, ramas pasir,
ramas perca kain, ramas mainan picit(squeeze toys)
3. Aktiviti meronyok(scrunching) - pelbagai jenis kertas( not newspaper
please)
4. Aktiviti mengoyak - beri kanak-kanak jaluran kertas(paper stripes)
selebar 2cm. Galakkan mereka mengoyak kertas tadi menjadi cebisan kecil.
Pastikan kanak-kanak melakukan semua aktiviti di bawah pengawasan orang
dewasa ya.
Apa yang best aktiviti-aktiviti di atas bukan saja merangsang kemahiran
jari jemari kanak-kanak tetapi juga koordinasi mata dan tangan mereka .
This skill is every important in reading and writing.
Make Money at : http://bit.ly/copy_win
Make Money at : http://bit.ly/copy_win
No comments:
Post a Comment